- De prijs van postzegels gaat per 1 januari 2025 verder omhoog.
- Voor binnenlandse brieven gaat de prijs naar 1,21 euro per postzegel.
- Hiermee worden postzegels in een jaar tijd liefst 11 procent duurder.
- Lees ook: PostNL krijgt voorlopig geen ruimte voor langere bezorgtijd van minister Beljaarts
De prijs van postzegels gaat bij PostNL verder omhoog. Vanaf 1 januari gaat een postzegel voor brieven binnen Nederland 1,21 euro kosten. Dat is nu nog 1,14 euro.
In mei maakte PostNL nog een tussentijdse verhoging bekend die per 1 juli inging. Per 1 januari 2024 kostte een postzegel voor brieven binnen Nederland nog 1,09 euro. Dit betekent dat de de prijsverhoging die begin 2025 ingaat een stijging van 11 procent inhoudt, vergeleken met begin 2024.
PostNL zegt dat de hogere prijs door de dalende postvolumes onvermijdelijk is.
Ook het versturen van brieven naar het buitenland wordt duurder. Daarvoor geldt vanaf 1 januari een basistarief van 1,90 euro in plaats van 1,80 euro.
"We hebben al een aantal jaren te maken met een daling van de hoeveelheid post. Vooral in consumentenpost, waarvoor deze nieuwe tarieven gelden. Onze postbezorgers hebben daardoor steeds minder post in de tas. Waar we twintig jaar geleden drie brieven per dag op ieder huisadres bezorgden, zijn dat er nu drie per week. Tegelijkertijd zijn de kosten fors gestegen, waardoor een prijsverhoging noodzakelijk is", aldus Maurice Unck, directeur Mail bij PostNL.
Eerder deze maand liet minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken weten voorlopig af te zien van een voorstel om PostNL een dag extra te geven voor de bezorging van brieven en kaarten van consumenten. Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer ziet in deze maatregel namelijk geen oplossing voor de al jaren dalende betrouwbaarheid van de postbezorging.
Beljaarts benadrukte wel dat hij nog geen besluit heeft genomen, maar slechts een oplossing aan de Kamer wilde voorleggen voor een urgent probleem. Volgens PostNL komt de bezorging van post verder onder druk te staan als het kabinet niet akkoord gaat met een verruiming van de bezorgtijd van consumentenpost.